Üldhariduskoolide võrgu korraldamine

Töö aluseks oli Haridus- ja Teadusministeeriumi soov analüüsi alusel välja selgitada lähitulevikus tõmbekeskusteks kujunevad koolipiirkonnad Eestis, lähtudes nii piirkondade demograafilisest olukorrast (õpilaste arvust) kui ka nende infra­struktuurist.

Uuringu eesmärgid olid järgmised:

  • Demograafilise olukorra analüüsimine ning prognoosimine aastaks 2010 (võttes arvesse ka õpilaste liikumise seniseid trende) ning selle alusel tõmbekeskuste ja üldhariduse koolivõrgu kaardistamine;
  • Koolistandardite koostamine koolitüüpide - algkool, põhikool, gümnaasium - lõikes. Mõistliku arvu üldarusaadavate (kooli omanikule ja lapsevanemale mõistetavate) indikaatorite määratlemine, mis tagavad koolis õppe kättesaadavuse ja kvaliteedi.

Nende eesmärkide täitmiseks tuli analüüsida taustaandmeid, koostada ülevaade viimase kümne aasta üldhariduse koolivõrgust ja selles toimunud muutustest, analüüsida maakondade ja omavalitsuste lähituleviku arengukavade haridust käsitlevaid osi, analüüsida õpilaste liikumist omavalitsuste vahel, koostada õpetajaskonna iseloomustus, analüüsida koolivõrku mõjutavaid objektiivseid tegureid ja erandeid koolivõrgu kujunemisel ning seoseid koolitüübi ja asukoha vahel.

Hariduse kvaliteedi analüüs lähtus õpetajate motiveeritusest ja „Hea kooli” tunnusmärkide mõistmiseks vajalike kriteeriumide ja nende sisu testimisest.

Uuring tugines 2000. aasta rahvaloenduse, registri „Eesti Hariduse Infosüsteem” õpilaste, üliõpilaste ning arst-residentide alamregistri üldhariduskoolide õpilaste registri, riikliku statistika, rahvastikuregistri ja pedagoogide registri andmetele.

Tulemused

Publikatsioonid:

Üldhariduskoolide võrgu korraldamine: lõpparuanne Töö eesmärgiks oli välja selgitada lähitulevikus tõmbekeskusteks kujunevad koolipiirkonnad Eestis, lähtudes nii piirkondade demograafilisest olukorrast (õpilaste arvust) kui ka nende infra­struktuurist.
Teostajad:
Tiina Annus, Hanna Kanep, Liis Kraut, Jaak Kliimask, Rivo Noorkõiv, Annika Paab
Kestus:
2004 - 2005
Finantseerijad:
Märksõnad:
üldharidus, koolivõrk, koolipiirkonnad, õpilaste arvu prognoos, kvaliteedikriteeriumid, õpetajad, õpilased