Ametniku eetika

Avalik teenistus esitab ametnikele eetika osas nõudmisi ja töö avalikus teenistuses eeldab teatud väärtushinnangute jagamist. Eetilised ja väärtuspõhised kompetentsid on iga ametniku käitumise aluseks, mis on suures osas välja toodud ka avaliku teenistuse eetikakoodeksis ja mida käsitlevad ka mitmed käsiraamatud ning juhised (nt vt www.korruptsioon.ee). Koolituse käigus omandavad osalejad oskusi, teadmisi ja hoiakuid eetiliste valikute tegemiseks, isikliku eeskuju pakkumiseks, sisuliste ja näiliste eksimuste tähelepanemiseks, huvide konflikti teadvustamiseks ja vältimiseks,  asjatundlikuks, sõltumatuks ja erapooletuks nõustamiseks ja tegutsemiseks, üheseks rolli ja rollipiiride tunnetamiseks. Olulisteks märksõnadeks on õigusteadlikkus, demokraatlike väärtuste ja põhiõiguste teadvustamine ja edendamine, ootused keskastme juhile ja tema roll ametnikuna ning osakonna töökujundajana, ametnikueetika normide järgimine, erapooletus ja sõltumatus. Ametnikueetikaga seotud teema on ka oma asutuste väärikas esindamine. Ametnikud suhtlevad regulaarselt ministeeriumiväliste asutuste, huvigruppide, ekspertide ja sihtrühmadega, kelle silmis nad esindavad nii ministeeriumi kui kogu riiki. Koolituse käigus omandavad osalejad oskusi, teadmisi ja hoiakuid abivalmiks ja korrektseks suhtlemiseks, lugupidavaks käitumiseks, lubaduste täitmiseks, oma piiride tunnetamiseks, kolleegide toetamiseks ja nende tunnustamiseks, halvustamisest hoidumiseks, oma asutuse ja riigi huvide kaitsmiseks, oma tegevuste ja otsuste põhjendamiseks ning ametnike ja riigi kui terviku maine ja usaldusväärsuse eest seismiseks. Olulisteks märksõnadeks on suhtlemine teiste ametnikega, organisatsioonidega ja kodanikega, riigi maine eest seismine ja ministeeriumi tegevusvaldkondadega seotud väärtuste kandmine. Osalejad saavad kinnistada ja katsetada loengus saadud teadmisi praktilise rühmatöö käigus.

Teemad:

  • Mis määrab ära õige käitumise piirid ametnikuna töötades: Teemale lähenetakse läbi seaduse ja eetika suhte, kaasates osalejaid arutellu, milliseid rolle peab keskastme juht täitma ning kuidas neis rollides käitumisreeglid võivad erineda. Huvide konflikti lahendusvõimalused.
  • Hallid alad ametnikueetikas: Hallide alade all peetakse silmas olukordi, kus must-valget ettekirjutatud lahendust pole olemas ja mille lahendamisel peab ametnik lähtuma avaliku eetika üldistest väärtustest, andes neile isikliku tõlgenduse. Selgitatakse lühidalt peamiseid halle alasid Eesti avaliku teenistuse (eetika) kontekstis, tuvastatakse, milles seisneb juhtumis esitletud konflikt ja millised on lahendused Eestis kehtivate seaduste ja SOMis kehtestatud reeglite valguses.
  • Riigi ja eetika seosed: Käsitletakse riigi poliitika mõjus kodanike käitumisele eetilisusele ning situatsioone, kus riigi poolt heaks kiidetud ja heade eesmärkidega poliitika võib rikkuda kodanikuväärikust.
  • Võtmeküsimused ja väljakutsed Eesti ametnikueetikas. Probleemid Eesti ametnikueetikas, mis seostatakse osalejate tööülesannetega.

Meetodid: loeng, juhtumianalüüsid, kodune mõtlemisülesanne, meistriklass.

Kui olete antud koolituse tellimisest huvitatud, palun võtke ühendust ede.teinbas(at)praxis.ee