Kaasamine

Kaasamine on üks demokraatia aluspõhimõtteid ning järjest enam on hakatud ka Eestis sellele tähelepanu pöörama. Kaasamises on kaks olulist osapoolt: kaasaja ja kaasatav. Ühendus, mis soovib anda oma sisendit ministeeriumile, peab oskama olla hea kaasatav ning vastupidi ministeerium peab tundma head kaasamistava, et osata sisukalt kaasamisprotsessi planeerida. Mõlemad pooled peavad tundma teise poole ootusi ning oskama konstruktiivselt koostööd teha. Praxis on kaasamise teemal koolitanud riigiametnikke, kohalike omavalitsuste ametnikke ning ühendusi alates 2009. aastast, kuid näeme, et see on endiselt aktuaalne teema, millega tuleb tegeleda, et saavutada olukord, kus kaasatavatelt eeldatakse sisulist panust ning kaasajal on ka reaalne kasu kaasamisest. See kõik aga eeldab teatud oskusi ja teadmisi, mida antud koolituse raames soovime osalejatele edasi anda.

Koolituse käigus õpitakse, mis on kaasamine, miks see on vajalik ning mis on kaasamise hea tava. Vaadatakse üle kaasamise õiguslikud alused (sh EL eripärad) ning omandatakse oskused ja teadmised kaasamisprotsessi planeerimiseks ning läbiviimiseks. Vaadatakse erinevaid kaasamismeetodeid ning partnerite ootusi. Kokkuvõttes õpitakse antud koolituse käigus olema hea kaasaja või kaasatav.

Teemad:

  • Kaasamise alused – kaasamise mõiste, vajadus ja seos tänapäevase poliitikakujundamisega, kaasamise hea tava ja selle rakendamine, kaasamise tähtsus ja eesmärkide seadmine, mõjude hindamine, õnnestumised, vead, nende põhjused, müüdid seoses kaasamisega.
  • Kaasamise praktikad Eestis ja mujal – levinumad praktikad ja viisid, ühenduste ja avaliku sektori koostöövõimalused poliitikakujundamises, soovitused paremaks kaasamiseks, rahvusvaheline kogemus, trendid ja näited kaasamisest.
  • Kaasamise õiguslikud alused Eesti ja Euroopa Liidu õigusaktide nõuded kaasamisel, selgitamine praktiliste näidete kaudu.
  • Partnerid ja nende ootused – partnerite omapära, nende ootused, vajadused, võimalused, partneritega suhtlemine.
  • Kaasamine ühenduses  – liikme- ja sihtrühmade võrgustiku loomine ja arendamine, liikmete ja sihtrühmade kaasamine eestkosteks, põhimõtted ja tehnikad, avaliku võimu ootused koostööpartneritele.
  • Kaasamise kommunikatsioon – teavitamine, konsulteerimine ja osalemine, läbirääkimisstrateegiad ja -tehnikad, tüüpolukordade ära tundmine.
  • Kaasamise kava koostamine töö planeerimine, kaasamise loogika, osapoolte rollid, etapid ning kaasamisvajadused, sobilike kaasamisviiside ja kaasamismeetodite valik, kaasamiskanalite hindamine, praktiline korraldus: senised kogemused ja arendusvõimalused, mida teha ootamatustega (nt poliitilise suuna muutused, uute põletavate teemade teke, mitteplaneeritud kaasamise korraldamine jms).
  • Kaasamispraktikate analüüs – erinevate valdkondade puhul valitud juhtumite analüüs – taust, kujunemislugu, kogemused, õppetunnid.

Meetodid: loengud, rühmatöö või individuaalne töö, juhtumianalüüsid.

Kui olete antud koolituse tellimisest huvitatud, palun võtke ühendust ede.teinbas@praxis.ee