Koostöö ja valitsemistasandite vahelised suhted

Paljudes, sh Euroopa riikides on valitsemise üheks väljakutseks olnud koostöö ministeeriumite valitsemisalas ja ministeeriumite vahel, et poliitikat sujuvalt kujundada. Näiteks on Sotsiaalministeeriumi põhitegevus Eestis sotsiaalvaldkonna poliitika kujundamine, mis eeldab efektiivset ja tulemuslikku koostööd nii ministeeriumi sees kui ka valitsemisala asutustega.

Asetame rõhu horisontaalsele koostööle ja koordineerimisele, üksteise vajaduste ja võimalustega arvestamisele ning ühise eesmärgi nimel tehtavate jõupingutuste tunnustamisele. Sõltuvalt koolituse pikkusest omandavad osalejad oskusi, teadmisi ja hoiakuid kaasamiseks, teavitamiseks, koostöö toimimiseks oma vastutusvaldkonnas, koostöövõimaluste leidmiseks ja elluviimiseks, koostöö tegemiseks ministeeriumi allüksuste vahel ja valitsemisala asutustega, info hankimiseks, teistele infole juurdepääsu kindlustamiseks ning ühiste seisukohtade otsimiseks ja konfliktidest ülesaamiseks. Olulisteks märksõnadeks on horisontaalne koordineerimine, koostöö ja infovahetuse edendamine, tööjaotus, tulemuslikkuse kindlustamine, poliitika kujundamine, riigi ühiste huvide ja vajaduste nägemine ja tunnetamine ning ühiste eesmärkide nimel tegutsemine. Õpitakse tundma erinevaid koos töötamise vorme, eristama olulisi mõisteid nagu koordineerimine, koostöö ja kaastöö; neid teadmisi kinnistatakse praktiliste harjutuste kaudu.

  • Keskvalitsuse ja kohaliku omavalitsuse rollid – valitsemistasandid, subsidiaarsus, võimu hajutamise ja keskendumise vormid, valitsustasandite autonoomia ja vastutuskohustus, kohaliku omavalitsuse ja keskvalitsuse rollid demokraatlikus riigivalitsemissüsteemis, kohaliku omavalitsuse mudelid;
  • Keskvalitsuse ja kohaliku omavalitsuse tasandite vahelised suhted – riigi funktsioonide jaotus valitsustasandite vahel, funktsioonide jaotuse põhimõtted (allokatsioon, stabiliseerimine ja ümberjaotamine), detsentraliseerimine ja selle teostamise viisid (devolutsioon, hajutamine, delegeerimine), KOV rahastamise alternatiivid (tulu- ja kuluautonoomia), rahvusvaheline võrdlus valitsustasandite vaheliste suhete korraldamisel;
  • Eelarvepoliitika – fiskaalpoliitika eesmärk ja teostamise vahendid, eelarve kui juhtimisinstrument (ümberjaotav funktsioon, stabiliseeriv funktsioon, allokatiivne funktsioon), eelarve koostamise põhimõtted, eelarve tuluallikad keskvalitsuse ja kohaliku omavalitsuse tasandil, maksude kehtestamise alused ja toimimise loogika, maksuintsident, eelarve tasakaal ja defitsiidi finantseerimine, eesti fiskaalpoliitika põhialused;
  • Koostöö – koostöömudelid erinevate tasandite vahel sh kohalike omavalitsuste omavahelised koostöö mudelid, koostöö keskvalitsuse ja kohaliku omavalitsuse vahel, koostöö kodanikuühendustega, koostöö poliitikakujundajatega;
  • Regionaalpoliitika – regiooni mõiste (geograafiline regioon, funktsionaalne regioon, administratiivne regioon), regionaalne tasakaalustamatus, selle põhjused ja tagajärjed, poliitikameetmed regionaalse tasakaalustamatuse vähendamiseks, EL ühtekuuluvuspoliitika ja selle teostamise instrumendid;

Meetodid: loengud, rühmatöö või individuaalne töö.

Kui olete antud koolituse tellimisest huvitatud, palun võtke ühendust ede.teinbas@praxis.ee