Teadmiste tellimine ja sisseostmine

Teadmisi saab tellida ja sisse osta peamiselt kolmel viisil: analüüside ja uuringute vormis, nõustamisena või koolitustena. Kui koolituste ja nõustamise sisse otsmise kohta on piisavalt infot ja abimaterjale, siis uuringute ja analüüside tellimise osas napib juhendmaterjale ja teadmisi. Seepärast keskendub Praxise Akadeemia koolitusprogramm just küsimustele: miks on uuringuid vaja ja milleks neid kasutada saab; kuidas sõnastada lähteülesanne ja planeerida ajakava ning kuidas seada hindamiskriteeriume.

Sõltuvalt koolituse pikkusest omandavad osalejad oskusi ja teadmisi lahendamist vajava probleemi selgitamiseks, lähteülesande ja tellimuse koostamiseks ning väljakuulutamiseks, hindamiskriteeriumite väljatöötamiseks, suhtlemiseks pakkujaga ning tulemuste kasutamiseks.  Olulisteks märksõnadeks on teadmiste siire, teadmiste siirde vormid, poliitikaanalüüsi protsess, teadmiste tellimine ja sisseostmine ja teadmiste kasutamine. Koolitus kohandatakse vastavalt tellija vajadustele ja tuuakse näiteid tervishoiu, töö- ja sotsiaalpoliitika, hariduse, majanduse, riigivalitsemise ja kodanikuühiskonna valdkondadest.

  • Uuringute ja analüüside vajalikkus: kuidas hinnata uuringute vajalikkust; mida teada ja osata, et ise uuringuid või analüüse läbi viia; kuidas valida, kas teha ise või sisse osta; teadmiste sisseostmise võimalused ja ohud.
  • Uuringute ja analüüside tellimine: otstarbekas teadmiste sisseostmine ja kasutamine, lähteülesande koostamine, koostöö pakkuja ja tellija vahel, parimate tulemuste saavutamine.

Alateemad:

  • Eesmärkide sõnastamine: uurimisülesande püstitamine, ehk mida täpsemalt soovitakse uurida; mille kohta on vaja lisainfot või on teadmisi puudu; uuritava nähtuse piiritlemine. Koolitus annab ülevaate ka erinevatest analüüsieesmärgi tüüpidest: nt probleemi analüüs; lahendusvõimaluste analüüs; senise rakendamise analüüs; tulemuste ja mõjude analüüsid jne.
  • Lähteülesande koostamine: olukorra, eesmärkide ja vajaduste kirjeldamine ning analüüsi tulemuste kasutamise plaanide selgitus. Koolitus annab vastuse, kuidas koostada ja sõnastada lähteülesannet, pöörates tähelepanu järgmisele teemadele:
  • Sisuline kirjeldus: põhieesmärk, analüüsi küsimused ja konkreetsemad eesmärgid, kasutatavad andmed, soovitavad analüüsimeetodid, oodatavad tulemused nii loodud teadmise kui ka protsessi osas.
  • Hanke tingimused: mõistlikud kvalifitseerimistingimused, hanke tüüp ja hankereeglid, tulemuste hindamise viis ja sobivad hindamiskriteeriumid, nõudmised ekspertidele, hanke läbiviimise protsess (tähtajad, nõutavad dokumendid jm), lepingu projekt ja selle läbirääkimise võimalused.
  • Töö teostamise protsess: nõutavad vahetulemused, koostööprotsess tellija ja pakkuja vahel, lepingute sõlmimine kui kahepoolne protsess, lepingute muutmise küsimused.
  • Metoodika valik: uuringueesmärgist lähtuv metoodika: kas ja kuivõrd peaks tellija lähteülesandes kirjeldama soovitavaid analüüsimeetodeid.
  • Andmete kättesaadavus ja kasutamine: andmete kasutusõigused, andmebaaside olemasolu, võrreldavus, töödeldavus jms.
  • Töö teostamise tähtajad: pakkumise koostamise ja töö teostamise tähtajad.
  • Hindamiskriteeriumid: kriteeriumide selgus, läbimõeldus ja põhjendatus; hindamisprotsessi läbipaistvus; kriteeriumide osakaalud lõpphindes.
  • Analüüside tulemuste kommunikeerimine ja kasutamine: tulemuste läbiarutamine ja sõnumite koostamine; analüüsitulemuste kasutamine edasises töös, jätku-uuringute vajaduste väljaselgitamine.

Kui olete antud koolituse tellimisest huvitatud, palun võtke ühendust ede.teinbas@praxis.ee