Kodanikuühenduste riigieelarvelise rahastamise analüüs

PRAXISe Valitsemise ja kodanikuühiskonna programm koostöös TLÜ Kodanikeühiskonna Uurimis- ja Arenduskeskusega (KUAK) analüüsis Siseministeeriumi tellimusel kodanikualgatuslike MTÜde ja SAde riigieelarvelist rahastamist aastatel 2006-2007.

Analüüsi eesmärgiks oli saada põhjalik ülevaade kodanikuühenduste riigipoolse rahastamise praktikast ja kitsaskohtadest Eestis ning töötada välja poliitikasoovitused ühenduste riigipoolse rahastamise korrastamiseks. Analüüsi tulemused ja soovitused on aluseks Kodanikuühenduste riigieelarvelise rahastamise kontseptsioonile, mida töötab välja Siseministeeriumi Kohaliku omavalitsuse ja regionaalhalduse osakond.

Tulemused

Ettekanded

Kodanikuühenduste riigieelarvelise rahastamise analüüs 31.oktoobril toimus EMSL'i korraldatud üritus Eesti vabaühenduste kärajad. Tegemist oli avatud foorumiga, kus kõigil osalejatel võrdne sõnaõigus arutledes teemal "Mida on EKAK meile andnud?". Räägiti läbi, kuidas on Eesti kodanikuühenduste arengukontseptsioon (EKAK) seni toiminud, mis on ühendusi rahuldanud ja mis mitte, mida on soov muuta. Kuna EKAK on olnud aluseks ka PRAXISe ja KUAKi poolt läbiviidud rahastamise analüüsile, tutvustasime vabaühenduste kärajatele põgusalt analüüsi tulemusi.

Raport

KÜ RE rahastamise 2006-2007 analüüsiraport Siseministeeriumi tellimusel PRAXISe ja Tallinna Ülikooli Kodanikeühiskonna Uurimis- ja Arenduskeskuse ekspertide ppolt läbi viidud analüüs. Sisaldab varasemate valdkondlike analüüside ülevaadet, kokkuvõtet teiste riikide kogemustest ühenduste rahastamisel, statistilist ülevaadet Eesti kodanikuühenduste riigieelarvelisest rahastamisest aastatel 2006 ja 2007 Riigikassa andmetel, sõlmitud rahastamislepingute analüüsi, ministeeriumites levinud rahastamispraktikate ülevaadet.

Projekti lõppraport koosneb kahest osast: I osa - poliitikasoovitused; II osa - Analüüsi tulemused. Poliitikasoovitused on esitatud kaheksa sammuna, kundas rahastamise praktikaid ühtlustada ning juurutada. Analüüsi tulemuste raport koosneb üheksast peatükist. Esimene on sissejuhatus ning üheksas kokkuvõte. Teises peatükis on kirjeldatud uuringu eesmärki, analüüsiküsimusi ning nendele vastamiseks rakendatud uurimismeetodeid. Kolmandas peatükis antakse ülevaade eelnevate eestisiseste uuringute põhijäreldustest ning välisriikide kogemustest kodanikuühenduste rahastamisel. Neljandas peatükis antakse statistiline ülevaade kodanikeühenduste riigieelarvelisest rahastamisest aastatel 2006 ja 2007 Riigikassa andmetel. Viiendas peatükis analüüsitakse valitsusasutuste ja ühenduste vahel sõlmitud lepinguid, kuuendas kirjeldatakse kodanikuühenduste rahastamises levinud praktikaid ja protseduure ministeeriumites. Seitsmes käsitleb lühidalt esmaste analüüsitulemuste ja poliitikasoovituste arutelusid kodanikuühenduste rahastamisega seotud osapooltega ning kaheksas peatükk annab ülevaate kodanikuühenduste kogemustest riigieelarvelise rahastamise osas.

Teostajad:
Jon Ender, Maiu Uus
Kestus:
2008 - 2008
Finantseerijad:
Märksõnad:
kodanikuühiskond, rahastamine, riigieelarve, ühendus, mtü

NB

Kodanikeühenduste riigieelarvelise rahastamise korrastamise kontseptsioon kiideti heaks 26. märtsil 2009.a Vabariigi Valitsuse otsusega.

Kontseptsiooni rakendusplaani koostamine toimub sügisel 2009.

Kirev rahastamine - Loe Alari Rammo kokkuvõtet rahastamise analüüsist EMSL ajakirjas "Hea kodanik".